23.6.12

Golden Balls



Poden presumir de ser els millors. O haver-ho estat. O els millors jugadors dels equips europeus. O fins el 1995 els millors europeus en equips europeus. Però no liaré més la troca del que ja ho he fet en poc més d'una línia. Són jugadors que han guanyat una pilota d'Or. Una selecció amb 11 futbolistes que un bon dia van ser reconeguts com els millors de l'any i van deixar anar el tòpic de "prefereixo els títols amb el meu equip que els reconeixements individuals". Abans potser colava, perquè els responsables de la revista France Football lliuraven el trofeu gairebé en família, a la mitja part d'un partit qualsevol. És el cas de Luis Suárez. Però anem a per l'alineació, que és el que esteu tots esperant.

El soviètic Lev Yashin és l'únic porter a qui l'han reconegut amb el premi. El gol es cotitza molt alt en el món del futbol, i està clar que evitar-los no es valora suficient. Perquè només hi ha tres defenses amb les pilotes d'or decorant casa seva. Franz Beckenbauer (centre), Matthias Sammer (dreta) i Fabio Cannavaro (esquerra). Migcampistes amb vocació defensiva tampoc no sovintegen, però fem un lloc a Lothar Matthaus.  Molts coneixen l'anècdota del periodista alemany que va anar a Buenos Aires i li va preguntar al taxista quin creia que era el millor jugador del món. El conductor li va respondre que Matthaus. Sorprès, el periodista li va replicar que perquè no deia Maradona. El taxista es va girar i li va etzibar "Vos me preguntaste por el mejor jugador del mundo. Maradona es Dios". No sé si realment va passar així, però sempre fa gràcia recordar-la. A la dreta he posat Stanley Matthews. Va ser el primer que va guanyar el títol. I a l'esquerra Hristo Stoichkov. A la mitja punta estava entre Cruyff i Platini. Però guanyar 3 pilotes d'or seguides té més mèrit, així que Michael Platini amb els ulls tancats. I la davantera. Messi, per ser el millor del món. Van Basten perquè l'ha guanyat tres vegades. I Cristiano Ronaldo. Volia posar George Best. Però he rebut una allau de trucades de tota la família de Cristiano demanant si us plau que el posi. De fet, quan va marcar contra la República Txeca el gol de la victòria de Portugal no va dir ni "Messi" ni "Pra ti". Va dir "Marcos posa'm a Stanfort Bridge".