6 dies després de començar el Mundial, ha acabat la primera jornada. Molta expectació i esperança en la primera copa del món organitzada per un país africà. Però des que el Jabulani, la polèmica pilota del mundial, ha començat a rodar, totes les il·lusions generades s'han anat dil·luint. El futbol és més aviat pobre, i l'escrupolositat tàctica s'imposa a la màgia creativa. Només s'han vist 25 gols en els primers 16 partits. Un promig lleugerament superior a un gol i mig per partit, molt lluny del pitjor registre golejador de la història dels Mundials (Itàlia 90: 2,2 gols per partit).
Els entrenadors han deixat de somiar amb la porteria rival i prefereixen obsessionar-se en la porteria pròpia. Com ells no poden controlar les espurnes de qualitat, prefereixen vetar-les i centrar-se en evitar que una guspira de creativitat rival els espatlli els plans. Marxen contents si el partit acaba amb un empat a zero. Ningú no els podrà recriminar res sobre la seva feina. Tenen por a perdre, i l'empat es converteix en victòria.
Tampoc no ajuda que la primera jornada sigui terreny especulatiu. Una derrota deixa una estocada gairebé mortal a la selecció que la pateix, i això augmenta exponencialment la por a la derrota. La majoria d'equips surten a jugar amb un davanter, i posen 5 migcampistes al darrere. Alguns seleccionadors es justifiquen assegurant que juguen una 4-3-3, però la majoria de vegades l'afirmació és falsa. Perquè això voldria dir jugar amb 3 jugadors de tall purament ofensiu, amb dos extrems ben oberts a la banda i desbordant la defensa rival. Però es tracta d'un miratge dibuixat sobre una pissarra.
Amb aquest panorama potser les ensordidores vuvuzeles fan un efecte positiu i deixen tocada l'oïda dels jugadors. Només així podran deixar de banda les premisses tàctiques per dedicar-se a inventar jugades espectaculars per fer gaudir els espectadors. Seria l'única manera d'acabar amb el gran dilema lingüístic que existeix a les banquetes. Perquè el seleccionador s'hauria de limitar a fer la seva feina: seleccionar qui juga. La resta que ho facin els jugadors.